КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА "АРТ-МОЗАЇКА".


        КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА                                         "АРТ-МОЗАЇКА".
     Програма:  Корекційно-розвивальна   програма «Арт-мозаїка»  (для розвитку особистості та корекції відхилень у дітей з  використанням   методів   арт-терапії).Автор  В.Г.Баланюк.             Програму схвалено радою РМК від 25.10.2011р.№2.
                                                            
1.  Пояснювальна записка.                                     
1.1  Актуальність програми.
1.2  Мета і завдання програми.                      
1.3  Структура і зміст програми.                                          
1.4 Новизна програми.                                  
        1.5       Особливості програми.                                  
1.6 Очікувані результати.   
                                 
2.  Тематичний план занять.
                                
3.  Використана література.

                                              
4. Додатки.











Пояснювальна записка
      На   сьогоднішній     день   гостро    постає   питання   раціонального   вибору  ефективних   методик     розвитку    особистості   та  корекції  певних    психічних  станів,  процесів  у  особистості .   Але  виникає  питання:  Які   це   методи ,  щоб   відповідали    індивідуальним,   віковим  особливостям    учнів,   виправдовували   мету,   давали  б можливість отримувати  задоволення   від самого процесу?
      АРТ  -  ТЕРАПІЯ  - інноваційний  метод,   що  сприяє   творчому   розкриттю   здібностей  та сутнісного  потенціалу людини, мобілізації  внутрішніх механізмів  саморегуляції   й  зцілення.
     Творчість    прекрасна можливість відключитися  від  повсякденних   турбот,   вивільнити   витіснені   емоції,   отримати     величезне  задоволення    від самого   процесу,  а  це ще  й сприяє  усвідомленню та  адекватній  оцінці своїх   почуттів,     спогадів переживань.
      В основу програми покладений метод арт-терапії , який   заснований   на   мобілізації   творчого   потенціалу  людини, внутрішніх  механізмів  саморегуляції та зцілення відповідає фундаментальній  потребі  людини  в самоактуалізації, тобто розкритті     нових     можливостей    і      ствердження   свого  індивідуально неповторного   способу   буття   в світі.
       У програмі велика увага приділяється різним системам розвитку особистості – творчості, уяві, креативного мислення тощо. В центрі  процесу знаходиться дитина . Самою сильною стороною – є увага до особистості дитини, до її потреб, проблем.
       Актуальність програми. Запропонований спосіб роботи  змінює природу взаємодії практичного психолога та дітей, до того ж надається більше підтримки дітям, що в свою чергу означає, що в центрі пропонованого  підходу стоїть особистість дитини. Даний метод має суттєві переваги серед традиційних методів:
 -Метод арт-терапії заснований на мобілізації  творчого потенціалу .
 -Не має обмежень  у використанні ( вікових,соціальних ,не вимагає  здібностей  чи мистецьких  умінь та навичок ) .


- За необхідності - це засіб невербального спілкування .
 - Це засіб самовираження  та самопізнання .                                    
 - Дає позитивний  емоційний  заряд,   формує   впевненість у  своїх силах .
     Невимушена  діяльність заохочує дітей до творчості, розкриває прихований потенціал. Під час занять створюються   умови та забезпечення матеріалами для роботи здійснюють позитивну реакцію на інтереси дітей, повагу до особистісних сильних і слабких сторін кожної дитини, підтримку природної поведінки.    
Мета    програми   -  створення   сприятливих   умов  та  використання  цікавих способів  для  розвитку  особистості,    її  прихованого    потенціалу  та  корекції певних  відхилень  у розвитку  та  функціонуванні  особистості.
Завдання програми:
·        Формування умінь та бажання брати участь в колективних завданнях.
·        Формування мотивів навчання соціального та навчального-виховного характеру.
·        Створення початкових передумов формування навчальної діяльності. високого рівня активності, самостійності в груповій роботі.
·        Розвиток  уяви, креативного мислення, пам’яті, уваги.
·        Залучити батьків до створення позитивного настрою своїх дітей .
·        Допомогти  адаптуватися до нового середовища.
·        Корекція та виправлення певних відхилень у розвитку та функціонуванні особистості.
·        Розвиток прихованого потенціалу у кожної дитини.
Структура  і  зміст  програми.     
         Розроблені    заняття   базуються   на    використанні    арт - технологій ,  а саме: арт-терапії , музикотерапії , бібліотерапії , пісочної терапії , танцювальної терапії , казкотерапії , драматерапії ,  кольоротерапії .
          Дана    арт-терапевтична      програма    включає   10  занять,       передбачає роботу  як    з  учнями   дошкільного   віку  так  із  учнями  1-8 кл  .   Кожне   арт-терапевтичне    заняття    передбачає   свою  мету.   Заняття    розраховані       для 


роботи  з  дітьми  загалом , так і  з  дітьми «групи ризику».  До участі  у заняттях можна   залучати  батьків , вчителів .  Кожне  заняття   включає  5   етапів.  Одне   заняття    може   проводитися від  1 години  до 1 години 30 хвилин.            
        
     Новизна  програми:
     Полягає у тому, що весь процес побудований на методах, які легко та невимушено впливають на підсвідомість дитини, базуються на інтересах дитини, відповідають віковим та психологічним особливостям дитини та спрямований не так на результат, а як саме  на процес та виходячи з цього, щоб вже одноразові заняття давали результат на підсвідомому рівні.
      Особливість програми:
Основою виступають методи арт-терапії, а арт-терапія - це
-         засіб самовираження
-         творчість
-         задоволення
-         навчання
-         гра
-         метод "зцілення"
Програма дає можливість  мобілізувати   творчий потенціал   дитини,  внутрішніх  механізмів   саморегуляції  та  "зцілення"   відповідає  фундаментальній   потребі    людини  в самоактуалізації, тобто розкритті   нових можливостей  і ствердження  свого індивідуально-неповторного способу буття   в світі.
      Очікувані результати
У дітей формується:
v     вміння дотримуватися правил поведінки;
v    контролювати власний психофізичний стан;
v    адаптація до оточуючого середовища та умов навчального закладу;
v    отримувати  задоволення від занять;
v    дружні стосунки з однолітками, взаємодопомога один одному;
v    розкрити свої приховані можливості;



Атмосфера емоційного благополуччя на заняттях стає запорукою психічного здоров’я дитини і бажання навчатися,пізнавати світ.
Програма надає можливість по-новому організовувати й впливати на світосприйняття  і відкриває дітям можливість:
·         почувати себе комфортно і поводити себе природно;
·        розвивати  навички спілкування;
·        приділяти увагу емоційно-вольовому розвитку розвитку;
·        розвивати навички співпраці дітей з дорослими та іншими дітьми;
·        бути незалежними та впевненими у своїх силах;
·        приймати рішення впевнено та самостійно.
Все це досягається завдяки  доброзичливій, творчій атмосфері.
Таким чином, запропонована програма забезпечує можливість досягати поставленої мети за допомогою оптимальних, цікавих для дітей методів роботи.



















Тематичний план занять
№ з/п
Тема
Час
1.
Здруження  колективу.
від 1 години                до 1год. 30 хв.
2.
Здруження  колективу.
від 1 години                до 1год. 30 хв.
3.
Підвищення  самооцінки.
від 1 години                до 1год. 30 хв.
4.
Розвиток  пізнавальних   процесів .
від 1 години                до 1год. 30 хв.
5.
Розвиток  пізнавальних  процесів .
від 1 години                до 1год. 30 хв.
6.
Зниження  агресивності.
від 1 години                до 1год. 30 хв.
7.
Зниження  тривожності.
від 1 години                до 1год. 30 хв.
8.
Розвиток творчого потенціалу .
від 1 години                до 1год. 30 хв.
9.
Підвищення  самооцінки .
від 1 години                до 1год. 30 хв.
10.
Розвиток соціальних   навичок.
від 1 години                до 1год. 30 хв.

Використана література:

1.    Арт-терапія в роботі практичного психолога: Використання арт-технологій в освіті / О.Вознесенська , Л. Мова . – К . :Шк. світ,2007. – 120 с.

2.    Грицюк Л. К. та ін. Ігри та розваги у навчально-виховному процесі з учнями: Навчальний посібник . –Луцьк :Редакційно-видавничий відділ Волинського державного університету ім. Лесі Українки, 1998.

3.    Психолог: Всеукраїнська газета для практичних психологів.-Київ. «Шкільний світ»: № 47, грудень, 2009 .

4.    Психолог: Всеукраїнська газета для практичних психологів.-Київ. «Шкільний світ»: № 28, липень, 2007 .





Заняття 1. Здруження   колективу.

      Мета:  Вчити   позитивного  ставлення  до  товаришів . Виховувати    бажання    допомагати    один    одному . Згуртувати колектив.  Підвищувати   самооцінку .   Розвивати   творчу  уяву .

    Обладнання:  коробки з піском   (пісочна  терапія) , кольорові пазли, ілюстративний матеріал, музичний супровід , м’яч.

   1.Ритуал привітання «Подружімося » .
   Учасники стоять парами і повторюють за психологом слова  і жести:
          -У мене є голова . І у тебе є голова .
-У мене є дві рученьки . Й у тебе дві рученьки .
- У мене ноги швидкі . Й у тебе ноги швидкі .
- Обнімімося , подружімося .

   2.Казка про самотнього їжачка.
(Читання казки).

   3.Вправа «Художники» .
   Психолог: -  Хочете художниками Ви , малята , стати ?
                      - І картини гарні вчитись малювати?
                      - Кулачки й долоньки пензликами будуть .
                      - У піску, ми зараз казку намалюєм .                                                                                                                                         
   1.Намалюйте епізод із казки, який найбільше справив  на вас враження. 
( Під час малювання звучить музика).
  2. Поділіться з нами результатами своєї творчості.

4.Гра “Чарівний пазл” (складання кольорових пазлів).Колективна робота.
 ( Під час виконання звучить музика).

  5. Ритуал прощання « Я- твій друг».   
Учасники стоять парами й повторюють за психологом слова і жести:
- У мене є ніс . І тебе є ніс .
- У мене щічки рожеві .  Й у тебе щічки рожеві .
- У мене губки солодкі . Й у тебе губки солодкі .
- Обнімімося , подружімося .
- Я тебе люблю . Й ти мене любиш .
          - Я твій друг . І ти мій друг .
 


  

  Заняття 2. Здруження колективу.

      Мета:   Вчити   позитивного   ставлення   до   товаришів . Виховувати    бажання     допомагати    один одному .  Створення  позитивного  настрою. Зняття емоційного напруження. Розвивати  позитивні  емоції,  комунікативність.   Підвищувати   самооцінку. Долати замкненість, пасивність,сором’язливість. Навчати взаємодії з іншими.  Розвивати   творчу  уяву .

    Обладнання: ватман, кольоровий папір, ножеці,  музичний супровід , м’яч.

    1. Ритуал  « Привітання ».
                - Треба в коло вам стати .
                - Ігри різні починати .
                - Ви своє ім’я назвіть .
                - Руку дружби простягніть .
     Діти стають у коло , знайомляться й потискають один одному руки .

      2.Вправа «Аплікація».
1.Великий  аркуш  паперу   прикріпити  до  стіни  або  мольберту.  Діти  не домовляючись,  виготовляють  аплікації  на  свій  розсуд   та     уподобання, використовуючи ті кольори, які їм до уподоби. Під час роботи звучить музика.
2.Колективна робота: Створіть спільну, одну сюжетну картину із окремих своїх аплікацій. Поділіться результатами роботи.

     3. Вправа « Те , що чуємо – те й малюємо » ( колективна робота).
     1. Намалюйте , які асоціації викликає у вас музика .
     2. Поділіться з нами результатами своєї творчості.
     ( Під час виконання звучить музика).
  

  4. Вправа « Веселий м′яч».
   1. На столі лежать фотокартки учасників заняття.
Діти по черзі під музику передають, або кидають м’яч один одному, коли музика стихає , діти  говорять  герою( у кого м’яч в руках) компліменти.

   5. Ритуал прощання « Обійми один одного » .


  
   


Заняття 3.  Підвищення самооцінки.

     Мета:  Підвищувати   самооцінку ,  долати замкненість ,  сором’язливість , пасивність .   Виховувати  позитивне  ставлення до себе .   Розвивати   комунікативність , позитивні емоції .  Зняття  емоційного  напруження .

    Обладнання:  фарби , папір білий  та кольоровий, ножиці , музичний  супровід .

    1.  Ритуал  « Привітання ».
                - Треба в коло вам стати .
                - Ігри різні починати .
                - Ви своє ім’я назвіть –
                - Руку дружби простягніть .
     Діти стають у коло , знайомляться й потискають один одному
руки .

     2. Вправа « Сумне дерево » .
    1. Подивіться уважно на дерево .
     2. Передайте свої враження на папері за допомогою кольору .
     3. Поділіться з нами результатами своєї творчості.
     ( Під час виконання звучить музика).

      3. Вправа « Створення хорошого настрою » .
      1. Виготовить листя для дерева використовуючи кольори , які по-
покращать , створять хороший настрій дереву .
      2. Прикріпіть листя на дерево .
 ( Під час виконання звучить музика).

       4. Вправа « Те , що бачимо – те й малюємо » .
      1. Подивіться уважно на дерево .
       2. Передайте свої враження на папері за допомогою кольору .
       3. Поділіться з нами результатами своєї творчості.
       ( Під час виконання звучить музика).

        5. Обговорення заняття .    Ритуал прощання « Посмішка один до одного ».
- Що ви зрозуміли із заняття ? ( Людина господар свого життя ) .



  


  Заняття 4.  Розвиток   пізнавальних  процесів.

     Мета:Розвивати  пізнавальні процеси( увагу, спостережливість, мислення).Створеня позитивного настрою.Зняття емоційного напруження . Розвивати  позитивні емоції, комунікативність. Підвищувати  самооцінку. Долати замкненість, пасивність, сором’язливість. Формувати    позитивне   ставлення   до товаришів.

    Обладнання: фарби , папір , музичний  супровід .

    1.  Ритуал  « Привітання ».
                - Треба в коло вам стати .
                - Ігри різні починати .
                - Ви своє ім’я назвіть –
                - Руку дружби простягніть .
  Діти стають у коло , знайомляться й потискають один одному руки .


   2. Вправа « Те , що ,бачимо те й малюємо ».
1. Погляньте на картину,роздивіться її важно.
2. Передайте свої  враження за допомогою кольору на папері.
3. Поділіться з нами результатами своєї  творчості.
( Під час малювання звучить музика ).

3. Вправа « Казкарі ».
1. Оберіть героя (пальчиковий театр ).
2. Придумайте сценарій казки , оповідання (колективне обговорення) .
3. Покажіть виставу .
 ( Під час виконання звучить музика).

    4. Гра « Компліменти ».
Діти кидають один одному м′яч говорячи один одному компліменти.

5. Ритуал прощання « Обійми один одного » .



 
 


    


 Заняття 5. Розвиток  пізнавальних  процесів.

       Мета: Розвивати пізнавальні   процеси  ( увагу , спостережливість  , мислення). Створеня позитивного  настрою. Зняття емоційного напруження. Розвивати  позитивні  емоції,  комунікативність.   Підвищувати самооцінку. Долати замкненість, пасивність, сором’язливість.  Навчати взаємодії з іншими.

    Обладнання: наочний арт-терапевтичний матеріал (малюнки) .


 1.  Ритуал  « Привітання ».
                - Треба в коло вам стати .
                - Ігри різні починати .
                - Ви своє ім’я назвіть .
                - Руку дружби простягніть .
  Діти стають у коло , знайомляться й потискають один одному руки .

1.Завдання.
1. Знайти на малюнку два одинакових м’яча.
2. Знайти на малюнку два одинакових метелика.


2.Завдання.
1. Віднайти на малюнках відмінності.

3.Гра “Чарівний телефон” (складання слів із складів).

4. Вправа « Групування предметів за родовою ознакою ».
1. Дитині пропонують картинки із зображеннями різних предметів. Картинки
Потрібно уважно розглянути й відібрати ті , які можна об’єднати в одну , дві ,
три групи. Наприклад , група картинок «квіти» , «їжа» , «посуд» і т. п.

5. Єтюд « Враження » .
1. Передай свої враження від сьогоднішнього заняття за допомогою кольору.
( Під час виконання звучить музика).






   


 Заняття 6. Зниження  агресивності.

      Мета: Зниження агресивності , зняття емоційного напруження. Створення   позитивного   настрою  в   колективі ,      гармонізація стосунків.

     Обладнання: фарби (акварельні , гуаш) , папір , ілюстративний матеріал ,  музичний супровід.


1. Ритуал привітання « Обійми ».

2. Вправа « Мої враження ».
1. Погляньте на картину, роздивіться її уважно.
2. Передайте свої  враження за допомогою кольору
на папері.
3. Поділіться з нами результатами своєї творчості.       
          (Під час малювання звучить музика).

3. Казка про сердите левеня.
  ( Читання казки ).

4. Арт-терапевтична техніка « Намалюй злого казкового героя ».
1. Намалюйте сердите левеня , про якого прослухали казочку. 
             2.А тепер домалюйте щось таке , щоб цей герой
став більш симпатичним та приємним для вас.
        3. Поділіться з нами результатами своєї творчості.
            (Під час малювання звучить музика).


4.     Ритуал прощання « Я- твій друг ».
 Учасники стоять парами й повторюють за психологом слова і жести:
-         У мене є ніс. І у тебе є ніс.
-         У мене щічки рожеві. Й у тебе щічки рожеві.
-         У мене губки солодкі. Й у тебе губки солодкі.
-         Обнімімося , подружімося.
-         Я тебе люблю. Й ти мене любиш.
-         Я твій друг. І ти мій друг.



     
   


Заняття 7.  Зниження тривожності.

    Мета: Зниження  тривожності , зняття емоційного напруження .  Створення    позитивного    настрою    в   колективі ,    гармонізація стосунків . Розвивати творчу уяву.

   Обладнання: фарби , папір , музичний  супровід .

   1. Етюд « Привітання» . Етюд виконують у парах. Психолог говорить фразу , а діти виконують її :
             - руки знайомляться;
             - руки вітаються;
             - руки обнімаються;
             - руки сваряться;
             - руки миряться, тощо.

    2. Вправа «Мій страх».
 1. Намалюйте , що ви робите , коли перелякані ; чи що змушує
вас боятися.
 2. Поділяються з нами результатами своєї творчості.
(Під час малювання звучить музика).

 3. Казка про полохливе зайченя.
(Читання казки).

    4. Вправа «Розправа зі страхом».
 1. Розправтесь ,  знищіть  свій  страх -  порвіть  його  та викиньте у мусорник .  Розправлятись  зі страхом учень  може на
свій розсуд.
 2. Поділіться  з нами своїми емоціями під час розправи
зі страхом .

    5. Ритуал прощання « Посмішка один до одного ».



   






 Заняття 8.  Розвиток творчого потенціалу.
   
     Мета:  Підвищувати   самооцінку .   Розвивати креативність ,    емоційну  сферу ,    бажання   спілкуватися ,      долати   пасивність .   Створення позитивного настрою .  Зняття  емоційного  напруження .

    Обладнання:  фарби , папір , музичний  супровід .

    1. Ритуал  « Привітання »
                - Треба в коло вам стати .
                - Ігри різні починати .
                - Ви своє ім’я назвіть .
                - Руку дружби простягніть .
     Діти стають у коло , знайомляться й потискають один одному
руки .

     2. Психогімнастика « Слухаємо тишу » .
     Діти   йдуть    під   музику  один   за одним .    Коли   музика  стихає ,     всі  зупиняються ,    заплющують     очі   і  слухають   тишу .  В  тиші  ледь   чутно
лунає   команда   психолога   на   виконання   спокійних    рухів   ( підняти  до
гори  праву  руку ,  присісти ,   нахилити   голову  вліво , підняти обидві  руки
над  головою ,  тощо ) .  Рухи   треба   виконувати  так ,    щоб   не   сполохати
тишу .

     3. Вправа « Те , що чуємо – те й малюємо » .
     1. Намалюйте , які асоціації викликає у вас музика .
     2. Поділіться з нами результатами своєї творчості.
     ( Під час виконання звучить музика).

     4. Вправа « Те , що чуємо – так танцюємо » .
      Діти під музику танцюють . Самостійно  на  свій  розсуд відтворюють рухи ,  які  породжує в них музика .  Музика  час від часу змінюється .

      5. Ритуал прощання « Руки прощаються ».
Етюд виконують у парах. Психолог говорить фразу , а діти виконують її :
               - руки знайомляться;
                - руки вітаються;
                -  руки обнімаються;
                - руки прощаються .


  



   Заняття 9. Розвиток соціальних  навичок.

     Мета:    Створеня  позитивного  настрою. Зняття емоційного напруження. Розвивати  позитивні  емоції,  комунікативність.   Підвищувати  самооцінку. Долати замкненість, пасивність, сором’язливість. Формувати навички співпраці. Навчати взаємодії з іншими.  Розвивати  творчу  уяву .

    Обладнання: пластилін, музичний супровід, кольорові жетони (попередньо підготовлені) .

 1.Ритуал  « Привітання »
                 - Хочете скульптурами Ви , малята , стати ?
                 - І скульптури вміло Ви, виготовляти ?
                 - Хай долоньки враз стануть чарівними .
                 - Допоможуть враз у цій справі нині .                                                                                                                                        
               

2. Вправа « Дивовижний пластилін ».
1.Створіть об'ємну фігурку на свій смак.
2.Поділіться з нами своїми враженнями.
( Під час виконання звучить музика).

 3. Гра « Аукціон».
1.Обирається аукціонер,який керує торгами.Аукціонерів можна змінювати з кожним новим лотом.
2.Усі фігурки виставляють на продаж.Діти мають по 10 жетонів.Вони можуть придбати скульптуру за певну ціну.
   
  4. Вправа « Те , що чуємо – так танцюємо » .
Діти під музику танцюють .   Самостійно  на  свій  розсуд відтворюють рухи,       які  породжує в них музика .  Музика  час від часу змінюється.

5. Єтюд « Враження » .
1. Передай свої враження від сьогоднішнього заняття за допомогою кольору.
 ( Під час виконання звучить музика).

  



  


 Заняття 10. Підвищення самооцінки.

    Мета:   Вчити   позитивного   ставлення   до   товаришів ;   виховувати    бажання     допомагати     один     одному .        Підвищувати   самооцінку .   Розвивати   творчу   уяву .

    Обладнання:  папір,фарби, фотокартки учасників , музичний супровід .


   1. Музична релаксація.
Звучить музика,сидячи на ковбику,утворивши коло.

   2.Вправа «Смішний малюнок».
1.Великий аркуш паперу прикріпити до стіни або мольберту. Діти домовляють, що будуть малювати.  Діти малють по черзі.
2.Колективна робота в колі на ковбику:Обговорення малюнка,які асоціації з даним малюнком виникають при спогляданні на нього.

   3.Вправа « Розкажи …» .
Діти розповідають про свої життєві ситуації.Дають один одному поради, як можна розв'язати певні життєві труднощі.
  

  4. Вправа « Компліменти».
   1. На столі лежать фотокартки учасників заняття.
Діти по черзі беруть одну з фотокарток і говорять кожному герою компліменти.

   5. Ритуал прощання « Обійми один одного » .












Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.